Funderingar...

Lite sammanfattning om Simba. Simba är en korsningshäst på 18år som står i mitt stall impoterad från Irland. Han är i kallblods slaget stor och kraftig och så fin i rasen. Dock är han i det magrare hullet då han behöver massvis med Havre och lite kraft eftersom ingen rider eller motionerar honom. Han trivs när man borstar och pysslar med honom och tar komandon som backa och vänta tills att äta när man stiger bort. Man kan göra alla vanliga syselsättningar som ta på och av med täckena, grimma på, träna och sadla ta ut och in i stallet leda på promenad (dock har jag bara gått kortare rundor) Men när det kommer till att handsaks med honom på marken så som att longera, arbeta från marken, rida, gå in på banan så blir han rent av opålitlig. Han anfaller när man longerar börjar stegra när man arbetar från marken och när man rider stannar han och om man lägger tryck på honom stegrar och bockar han. Sedan kan han lungt gå med om en häst framför går med, då kan jag jobba honom i form men så fort jag lägger minsta trycket drar han bak öronen.

Jag kan inte släppa denna häst eftersom jag känner att jag har ett band mellan honom, jag gillar han pyssla och gå små promenader med honom. Dessutom vet jag att han på ett sätt blir värre mer och mer vid arbetshanteringen men faktiskt blivit bättre vid den vanliga hanteringen. Men jag vet att jag inte har tiden att lägga ned på att få honom bättre och min mamma absolut inte vill att jag ska ha något att göra med honom. Sedan har jag ingen erfarenhet hur man ska handskas med honom.

Men jag tänkte prova rida honom korta små rundor bara några steg från stallet och seda öka detta med tiden. Även prova lite mentalt med att flytta honom med spöt från marken på stallplan och se hur han regerar. Även ska Mia försöka få ut en och titta på Simba och försöka hitta en lösning.


Kommentarer
Postat av: Daniela

SÖt! Vilken ras?

2012-04-30 @ 22:38:42
URL: http://upplandsryttarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0