Klubbtävling nom nom

Anmälde mig spontat på slf klubbtävling med Blizze. Lilla Blizze som är rädd och allt och inget. Men jag har inga förväntningar alls och ser det som en rolig sak att testa, han tycker ju all sånt är roligt bara att han är så nervös av sig som ställer till det. Men eftersom Eddie har sin "träningsvecka" och jag dessutom antagligen ska boka in ridhuset för ett dressyrträning på söndag så får han avstå från en liten tävlingsrunda. Jag kommer hoppa en liten 40 klass innan tävlingen börjar med Blizze, så han kan trava över hindrerna utan att stressa upp sig. Ska iaf se till att hoppa något på banan med honom innan för att se hur han hoppar och om han hoppar 50 utan problem som jag tror sätter jag honom på 50 istället eftersom det känns lute mupp att anmäla en stor häst i 40m hehe.

Igår hade jag Blizze, Eddie och Simba att fixaoch rida. Eddie var jag ute och tränghoppa/galopparbeta. Skritta fram med långform arbete och arbeta lite sidrörelser, i traven blev det mest kontrollövningar så samlingar och ökningar och sedan en lång sträcka galopp med olika övningar utan att sakta av så som ökningar samlingar form och utan form snäva svängar. Innan tränghindrerna som Eddie tagga på välldans blev det halt och skritt innan galoppfattningen vilket han inte var med på och om han inte vill något så börjar han stegra. Så några stegringar innan han gick med på att stå stilla så jag lungt kunde göra galoppfattning. Lät honom hoppa "själv" utan taxeringar mm. Sedan fortsatte galopparbetat vid vägen och sedan trav i långform. Han kom verkligen igång med adrenalinet och pulsen, roligt att se.

Sedan skulle jag galopparbeta Blizze bakom stallet men eftersom han vekligen taggar upp sig själv efter att man galopperat och inte kan focusera på något annat än galopp så blev det ett dressyrpass i skritt och trav mycket arbeta på volt utan att falla in och serpentiner. Han var duktig i början och hitta formen verkligen stundvis men mot mitten/slutet så la han liksom av för han var så trött och jag brukar ha en ide om att avsluta när det går liksom bra och hästen har den sinnesinställningen men eftersom jag missa det på Blizze blev vi lite osams mot slutet då han stanna och höll på men lite arbete på volten där formen kommer av sig själv gick det helt ok och jag avsluta. Fick sedan stå inne och äta hö innan kvällsfodringen eftersom han var så svettig.

Drog sedan ut på kvällen igen och fixa till Simba, lilla björnen börjar äntligen fälla sin päls han får verkligen jätte fin päls under all gammal vinterpäls.

Eddie
Blizze
 Simba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0